скачать gta san andreas торрент
  • 2

  • 1

  • 3

  • 4

Positive discipline

 

Luisteren je kinderen niet naar jou? Is er veel strijd en gemopper?
Probeer het eens met Positive Discipline

Alles al geprobeerd en nog steeds luisteren je kinderen niet naar je? Dan is het tijd voor een pas op de plaats. Geef jezelf een time-out en begin opnieuw. Bijvoorbeeld met Positive Discipline.

Kinderen opvoeden is een van de meest uitdagende taken waar je in het leven voor kunt komen te staan en waar we dikwijls het minst op zijn voorbereid. Hoeveel je ook van je kind houdt, er zullen altijd momenten zijn waarop je je gefrustreerd voelt, boos en soms zelfs radeloos.

“Waarom luistert mijn kind niet als ik wat vraag?” “Waarom wil hij/zij niet eten?” “Waarom wordt alles altijd een strijd?” “”Ik heb alles al geprobeerd, waarschuwen, straffen, speelgoed (mobieltje) wegnemen, een tv-programma verbieden, even op de gang apart zetten. Niets helpt!” Herken je dit? Dan is het hoog tijd voor een time-out. Nee, niet voor je kind, maar voor jou! Ga zitten en vraag je af waartoe je eigenlijk opvoedt. Wat wil je bereiken met je opvoeding? Wat wens je voor je kinderen? Dit is de eerste stap uit het programma van Positive Discipline, een methode om op de korte termijn een resultaat voor de lange termijn te bereiken.

Stel je je eens voor dat je kind volwassen is en op een dag onverwacht bij je aanbelt en voor je staat. Wat voor persoon hoop je dan te zien, met welke eigenschappen? Dikke kans dat ‘een gelukkig mens’ hoog op je prioriteitenlijstje staat. Ga daar dan voor!

Universele principes

Om te leren een goede ouder te zijn (niet perfect, want dat bestaat niet) begin met je af te vragen hoe je je kind helpt om een gelukkig mens te worden. Je begint met een ‘wegenkaart’, een overzicht dat je naar je doel zal leiden. Maak een lijst met eigenschappen en vaardigheden waarvan je denkt dat ze belangrijk zijn om een gelukkig mens te worden. Ouders noemen meestal verantwoordelijkheid, moed en zelfvertrouwen, eerlijkheid, medeleven, veerkracht, vriendelijkheid, respect, kunnen samen werken of problemen kunnen oplossen. Met positive Discipline richt je je op het aanleren en toepassen van juist deze vaardigheden en eigenschappen. Overal ter wereld vinden ouders dezelfde dingen belangrijk. Omdat Positive Discipline is gebaseerd op universele principes slaat het aan in landen over de gehele wereld.

Vaak bereiken we met onze huidige aanpak van straffen of belonen niet de eigenschappen die we ons wensen. Met waarschuwen, straffen, speelgoed wegnemen of tv verbieden bereiken we eerder opstandigheid of een machtsstrijd. Met straffen en belonen proberen we het gewenste gedrag af te dwingen. De motivatie komt dan van buitenaf en dat wekt weerstand op. Het kind zal gehoorzamen zolang er toezicht is. Dikwijls leidt deze ijzeren discipline tot het al dan niet openlijk ondermijnen van het gezag. Het gedrag is niet echt, maar opgelegd. Door het aanleren van vaardigheden en eigenschappen ontstaat vanzelf ander gedrag, ook als er geen volwassene bij is.

Reacties van ouders:
“Ik gun iedere ouder om de training ‘positieve discipline’ te volgen!
In een laagdrempelige omgeving, deel je met andere ouders hoe je van je kinderen geniet maar ook waar je gek van wordt. Hoe je het soms niet meer weet. Door gesprekken, oefeningen of rollenspellen waar je zowel in de huid van een kind als van een ouder kruipt, ervaar je hoe onze verschillende reacties als ouders overkomen. Wat aanmoedigend of ontmoedigend is. Daarnaast krijg je concrete handvatten en handige tips om met allerlei dagelijkse situaties om te gaan. Op een vriendelijke maar vastberaden manier. En dat maakt een aantal situaties een stuk aangenamer. Bedankt Ruth voor je fijne begeleiding!”

“Het heeft mij en ons gezin waardevolle en betekenisvolle gesprekken, activiteiten en inzichten gebracht. Het stoeien wordt nu gereguleerd, we hebben de gezinsraad gestart, zelfs onze woonkamer is er door een kleed en andere indeling van opgeknapt. Ik ben meer gaan begrijpen waar ‘negatief gedrag’ vandaan kan komen, wat er achter kan zitten.

Het gedeelte ‘Ouders helpen Ouders’ zie ik als  een methodiek die heel makkelijk toepasbaar is, waarin je kan voelen d.m.v. rollenspel hoe het in een negatieve situatie is en waarin je leert om dat te veranderen naar het positieve. Het was een praktische cursus, zeer de moeite waard, waardoor ik anders ben gaan kijken.”

“De cursus met Ruth was voor mij een extra eye opener, dat contact met je kinderen maken zo belangrijk is, voordat je rustig, maar vastberaden naar oplossingen zoekt. Het was een leuke groep en ik heb weer veel bijgeleerd!”

“De lessen waren precies goed verdeeld in theorie en oefening gedeelte. Tussen de lessen door breng je het geleerde in de praktijk en wat een ongelooflijke leermomenten zijn dat! Nu onze cursus afgelopen is, heeft onze groep besloten om af en toe bij elkaar te komen. Alle handvatten die ons zijn aangereikt kunnen we dan nog eens bespreken, want de cursus gaat door! Ik kom nog steeds tot allerlei inzichten voor mij maar ook van de kinderen. Ik zou het iedereen die met kinderen te maken heeft, aanraden!”

“Je hebt ons een mooie ervaring gegeven en een bijzondere positieve wending van een opvoeding die wel een nieuwe impuls kon gebruiken!”

“Mijn man en ik hebben deelgenomen aan de eerste training van Positive Discipline die in Nederland gegeven wordt door Ruth Broekhuizen Jansen. Wat een geweldige ervaring was dat! Als ouders van onder ander een lief doch aanwezig kleutertje 🙂 konden we alle tips goed gebruiken. Met een mooie groep van andere ouders die ook hunkerden naar elkaars raad en ervaringen delen, startten we de cursus in het najaar. 

Op de eerste avond greep de zin mij al dat ‘er geen rotkinderen zijn maar slechts ontmoedigde kinderen’. En met een heel handig, overzichtelijk en vooral toepasbaar model waarmee de vier grote thema’s rond ontmoediging zichtbaar worden sloten we de avond af.

Zo doorliepen de 7 avonden allemaal een vaste indeling van theorie, oefenen, bespreken en het praktische ouders-helpen-ouders (OHO, wat altijd een succes was). Bij OHO brengt een ouder een opvoed-probleem in via een vast format wat dan met elkaar nagespeeld wordt. Dat geeft heel veel inzichten. Alle ouders komen met mogelijke oplossingen zoals zij die zien. Jij kiest welke bij jou past en beproeft die in het rollenspel. Zo zijn wij bij onze dochter uitgekomen op posters met alle activiteiten die nodig om naar school te gaan vanaf wakker worden. Samen met haar bedacht, gemaakt en met veel plezier nu in uitvoering.”

  • 1

  • 3

  • 4

  • 2

Reacties van ouders